TB NETBible YUN-IBR Ref. Silang Nama Gambar Himne

  Boks Temuan

1 Tawarikh 1:17

Konteks
1:17 Keturunan Sem ialah Elam, Asyur, Arpakhsad, Lud, Aram, Us, Hul, Geter dan Mesekh.

1 Tawarikh 2:16

Konteks
2:16 saudara-saudara perempuan mereka ialah Zeruya p  dan Abigail. Anak-anak Zeruya q  ialah Abisai, Yoab r  dan Asael, tiga orang.

1 Tawarikh 2:18

Konteks
2:18 Kaleb bin Hezron memperanakkan Yeriot dari Azuba, isterinya; dan inilah anak-anak perempuan itu: Yesyer, Sobab dan Ardon.

1 Tawarikh 2:50

Konteks
2:50 Itulah keturunan Kaleb. Anak-anak Hur, f  anak sulung Efrata, ialah Sobal, bapa Kiryat-Yearim, g 

1 Tawarikh 2:54

Konteks
2:54 Keturunan Salma ialah Betlehem, orang Netofa, i  Atarot-Bet-Yoab dan setengah orang Manahti, yakni orang Zori.

1 Tawarikh 3:19

Konteks
3:19 Anak-anak Pedaya ialah Zerubabel t  dan Simei, dan anak-anak Zerubabel ialah Mesulam dan Hananya; Selomit ialah saudara perempuan mereka;

1 Tawarikh 4:14

Konteks
4:14 dan Meonotai memperanakkan Ofra. Seraya memperanakkan Yoab, bapa Lembah Tukang-tukang, karena mereka adalah tukang-tukang.

1 Tawarikh 4:19

Konteks
4:19 Anak-anak isteri Hodia, saudara perempuan Naham, ialah Abu Kehila, d  orang Garmi itu, dan Estemoa, orang Maakha e  itu.

1 Tawarikh 5:13

Konteks
5:13 Saudara-saudara mereka menurut puak-puak mereka ialah Mikhael, Mesulam, Syeba, Yorai, Yakan, Ziya dan Eber, tujuh orang.

1 Tawarikh 6:64

Konteks
6:64 Jadi orang Israel memberikan kepada orang Lewi kota-kota z  itu dengan tanah-tanah penggembalaannya.

1 Tawarikh 7:3

Konteks
7:3 Keturunan Uzi ialah Yizrahya dan anak-anak Yizrahya ialah Mikhael, Obaja, Yoel dan Yisia, lima orang, semuanya mereka adalah kepala-kepala.

1 Tawarikh 8:38

Konteks
8:38 Azel mempunyai enam orang anak, dan inilah nama-nama mereka: Azrikam, Bokhru, Ismael, Searya, Obaja dan Hanan. Itulah sekaliannya anak-anak Azel.

1 Tawarikh 9:12

Konteks
9:12 lalu Adaya bin Yeroham bin Pasyhur e  bin Malkia, dan Masai bin Adiel bin Yahzera bin Mesulam bin Mesilemit bin Imer,

1 Tawarikh 9:14

Konteks
9:14 Dari orang-orang Lewi ialah Semaya bin Hasub bin Azrikam bin Hasabya, dari keturunan Merari;

1 Tawarikh 9:17

Konteks
9:17 Penunggu-penunggu h  pintu gerbang ialah Salum, Akub, Talmon dan Ahiman, dengan sanak saudara mereka; Salum ialah kepala.

1 Tawarikh 9:44

Konteks
9:44 Azel mempunyai enam orang anak dan inilah nama-nama mereka: Azrikam, Bokhru, Ismael, Searya, Obaja dan Hanan. Itulah anak-anak Azel.

1 Tawarikh 11:1

Konteks
Daud menjadi raja atas Israel
11:1 1 Lalu berkumpullah seluruh Israel 2  l  kepada Daud di Hebron m  dan berkata: "Ketahuilah, kami ini darah dagingmu.

1 Tawarikh 12:29

Konteks
12:29 Dari bani Benyamin, k  saudara-saudara sesuku Saul, ada tiga ribu orang; sampai pada waktu itu kebanyakan l  dari mereka masih tetap patuh kepada keluarga Saul.

1 Tawarikh 12:39

Konteks
12:39 Mereka tinggal di sana bersama-sama Daud tiga hari lamanya, makan dan minum, o  sebab saudara-saudara mereka menyajikan makanan bagi mereka.

1 Tawarikh 13:3

Konteks
13:3 Dan baiklah kita memindahkan tabut Allah kita ke tempat kita 3 , s  sebab pada zaman Saul kita tidak mengindahkannya. t "

1 Tawarikh 13:9

Konteks
13:9 Ketika mereka sampai ke tempat pengirikan Kidon, maka Uza mengulurkan tangannya memegang tabut itu, karena lembu-lembu itu tergelincir.

1 Tawarikh 13:11

Konteks
13:11 Daud menjadi marah, karena TUHAN telah menyambar Uza demikian hebatnya; maka tempat itu disebut orang Peres-Uza e  sampai sekarang.

1 Tawarikh 15:1

Konteks
Tabut dipindahkan ke Yerusalem
15:1 Daud membuat bagi dirinya gedung-gedung di kota Daud, lalu ia menyiapkan v  tempat bagi tabut Allah 4  dan membentangkan w  kemah untuk itu.

1 Tawarikh 16:7

Konteks
Nyanyian puji-pujian Daud
16:7 Kemudian pada hari itu juga, maka Daud untuk pertama kali menyuruh Asaf dan saudara-saudara sepuaknya menyanyikan h  syukur bagi TUHAN 5 :

1 Tawarikh 18:3

Konteks
18:3 Selanjutnya Daud memukul kalah Hadadezer, raja Zoba, w  dekat Hamat, ketika ia pergi menegakkan kekuasaannya pada sungai Efrat. x 

1 Tawarikh 18:15

Konteks
18:15 Yoab, g  anak Zeruya, menjadi panglima; Yosafat bin Ahilud menjadi bendahara;

1 Tawarikh 21:10

Konteks
21:10 "Pergilah, katakanlah kepada Daud: Beginilah firman TUHAN: tiga perkara Kuhadapkan kepadamu; pilihlah salah satu dari padanya, maka Aku akan melakukannya kepadamu."

1 Tawarikh 21:30

Konteks
21:30 tetapi Daud tidak berani pergi ke sana berhadapan dengan Allah untuk menanyakan petunjuk-Nya, sebab ia takut kepada pedang malaikat TUHAN itu.

1 Tawarikh 22:16

Konteks
22:16 emas, perak, tembaga dan besi, yang tidak terhitung banyaknya. Mulailah bekerja! TUHAN kiranya menyertai engkau!"

1 Tawarikh 23:1

Konteks
Orang Lewi dibagi dan diberi tugas
23:1 Setelah Daud menjadi tua dan lanjut umur, maka diangkatnya Salomo b  menjadi raja atas Israel. c 

1 Tawarikh 23:32

Konteks
23:32 Mereka m  harus melakukan pemeliharaan Kemah Pertemuan n  serta tempat kudus dan harus melayani anak-anak Harun, saudara-saudara mereka, untuk menyelenggarakan ibadah di rumah TUHAN. o "

1 Tawarikh 26:1

Konteks
Para penunggu pintu dan para pejabat lain di antara orang Lewi
26:1 Tentang rombongan para penunggu v  pintu: dari orang Korah ialah Meselemya bin Kore dari keturunan Ebyasaf.

1 Tawarikh 26:18

Konteks
26:18 pada Parbar di sebelah barat: empat orang di jalan raya dan dua orang pada Parbar.

1 Tawarikh 28:16

Konteks
28:16 Kemudian diberikannya sejumlah emas untuk meja-meja x  roti sajian, meja demi meja, dan perak untuk meja-meja dari perak;
Seret untuk mengatur ukuranSeret untuk mengatur ukuran

[11:1]  1 Full Life : DAUD.

Nas : 1Taw 11:1

Pasal 1Taw 11:1-47 memulai kisah Daud; pasal 2Sam 2:1-5:25 mengisahkan secara lebih terinci bagaimana Daud menjadi raja atas Yehuda dan kemudian atas seluruh Israel.

  1. 1) Perbandingan dengan kisah-kisah paralel dalam 2 Samuel menunjukkan dengan jelas bahwa penulis Tawarikh melewati kebanyakan dari kesulitan yang dihadapi Daud, termasuk kegagalan moral pribadinya dan rasa malunya (pasal 2Sam 1:1-4:12; 11:1-21:22). Tidak mencantumkan hal-hal itu selaras dengan maksud ganda penulis kitab ini:
    1. (a) untuk menekankan peristiwa-peristiwa bersejarah yang penting bagi maksud Allah dalam sejarah penebusan, dan
    2. (b) untuk memberikan semangat kepada masyarakat pasca-pembuangan yang kecil hati yang hendak menetap kembali di tanah air mereka.
  2. 2) Maksud yang sama tercermin dalam fokus penulis pada pembangunan bait suci oleh Salomo, tetapi tidak mencantumkan kemurtadan dan penyembahan berhala Salomo sebagaimana dibahas dalam pasal 1Raj 11:1-43.

[11:1]  2 Full Life : BERKUMPULLAH SELURUH ISRAEL.

Nas : 1Taw 11:1

Tujuh tahun pertama dalam pemerintahan Daud sebagai raja di Hebron atas dua suku dianggap sudah diketahui tetapi tidak diuraikan. Kisahnya dimulai dengan Daud menjadi raja atas seluruh Israel.

[13:3]  3 Full Life : MEMINDAHKAN TABUT ALLAH KITA KE TEMPAT KITA.

Nas : 1Taw 13:3

Tabut perjanjian telah dirampas dan ditahan oleh orang Filistin selama tujuh bulan (1Sam 4:11; 6:1;

lihat cat. --> 1Sam 4:3;

lihat cat. --> 1Sam 4:21);

[atau ref. 1Sam 4:3,21]

tabut itu kemudian dikembalikan ke Israel dan disimpan di Kiryat-Yearim, 16 km dari Yerusalem (1Sam 7:2). Sepanjang masa pemerintahan Saul tabut itu diabaikan dan tetap tidak diperhatikan orang.

[15:1]  4 Full Life : MENYIAPKAN TEMPAT BAGI TABUT ALLAH.

Nas : 1Taw 15:1

Tabut Allah berisi dua loh batu bertulis sepuluh hukum, buli-buli manna dan tongkat Harun yang bertunas (lih. Kel 25:10-22; Ul 10:2-5). Tabut itu melambangkan pengarahan, persediaan, kuasa, dan kemurahan Allah yang dijumpai dalam ketaatan yang setia kepada Dia dan perjanjian-Nya (lih. Mazm 132:8; Ibr 9:1-28). Menempatkan tabut di Yerusalem menunjukkan bahwa Daud ingin mengembalikan bangsa itu kepada maksud keberadaan yang semula dan mendasar, yaitu menjaga agar Allah dan Firman-Nya tetap menjadi pusat hidup mereka

(lihat cat. --> Kel 25:10).

[atau ref. Kel 25:10]

[16:7]  5 Full Life : MENYANYIKAN SYUKUR BAGI TUHAN.

Nas : 1Taw 16:7

Mazmur ini adalah gabungan dari Mazm 105:1-15; 96:1-13; Mazm 106:1,47-48. Cara Daud merayakan kemurahan Allah dan tindakan-tindakan-Nya yang ajaib bagi Israel terdiri atas pujian dan ucapan syukur. Di bawah perjanjian yang baru semua orang percaya adalah imam Allah (1Pet 2:5,9; Wahy 20:6) dan sebagai imam seharusnya mereka mempersembahkan pelayanan rohani dalam bentuk pujian dan ucapan syukur kepada Allah. "Sebab itu marilah kita, oleh Dia, senantiasa mempersembahkan korban syukur kepada Allah, yaitu ucapan bibir yang memuliakan nama-Nya" (Ibr 13:15). Pujian dan penyembahan orang percaya haruslah dalam bentuk ucapan dan tindakan

(lihat cat. --> 1Taw 16:29).

[atau ref. 1Taw 16:29]

Ini berkenan kepada Allah selama si penyembah melaksanakan Firman-Nya dan tidak menjadi serupa dengan dunia ini (Rom 12:1-2).



TIP #14: Gunakan Boks Temuan untuk melakukan penyelidikan lebih jauh terhadap kata dan ayat yang Anda cari. [SEMUA]
dibuat dalam 0.07 detik
dipersembahkan oleh YLSA