1 Tawarikh 1:32
Konteks1:32 Keturunan Ketura, gundik l Abraham: perempuan itu melahirkan Zimran, Yoksan, Medan, Midian, Isybak dan Suah. Anak-anak Yoksan ialah Syeba dan Dedan. m
1 Tawarikh 2:46
Konteks2:46 Efa, gundik Kaleb, melahirkan Haran, Moza dan Gazes; Haran memperanakkan Gazes.
1 Tawarikh 2:49
Konteks2:49 Perempuan itu melahirkan juga Saaf, bapa Madmana, d dan Sewa, bapa Makhbena dan bapa Gibea; anak perempuan Kaleb ialah Akhsa. e
1 Tawarikh 2:55
Konteks2:55 Dan kaum-kaum para ahli surat, yang diam di Yabes, ialah orang Tirati, orang Simati, dan orang Sukhati. Mereka itulah orang Keni j keturunan Hamat k bapa keluarga Rekhab. l
1 Tawarikh 3:4
Konteks3:4 Enam orang lahir bagi dia di Hebron, r di mana ia memerintah tujuh tahun enam bulan s lamanya; dan tiga puluh tiga tahun lamanya ia memerintah di Yerusalem.
1 Tawarikh 4:2
Konteks4:2 Reaya, anak Syobal, memperanakkan Yahat, dan Yahat memperanakkan Ahumai dan Lahad. Itulah kaum-kaum orang Zora.
1 Tawarikh 4:12
Konteks4:12 dan Eston memperanakkan Bet-Rafa, Paseah dan Tehina, bapa Ir-Nahas. Itulah orang-orang Rekha.
1 Tawarikh 4:27
Konteks4:27 Simei mempunyai enam belas orang anak laki-laki dan enam orang anak perempuan; tetapi saudara-saudaranya tidak mempunyai banyak anak; seluruh kaum mereka tidak bertambah banyak seperti bani Yehuda.
1 Tawarikh 6:61-62
Konteks6:61 Dan keturunan Kehat yang selebihnya mendapat dengan undian sepuluh kota dari kaum suku itu, yakni dari suku Manasye yang setengah itu. 6:62 Kepada keturunan Gerson menurut kaum-kaum mereka diberikan tiga belas kota dari suku Isakhar, dari suku Asyer, dari suku Naftali dan dari suku Manasye yang di Basan.
1 Tawarikh 6:71
Konteks6:71 Keturunan Gerson f mendapat dari kaum suku Manasye yang setengah itu; Golan yang di Basan g dengan tanah-tanah penggembalaannya, lalu Asytarot dengan tanah-tanah penggembalaannya;
1 Tawarikh 6:76
Konteks6:76 dari suku Naftali: Kedesh yang di Galilea dengan tanah-tanah penggembalaannya, Hamon l dengan tanah-tanah penggembalaannya dan Kiryataim m dengan tanah-tanah penggembalaannya.
1 Tawarikh 9:1
Konteks1 Tawarikh 9:9
Konteks9:9 dengan sanak saudara mereka menurut keturunan mereka, sembilan ratus lima puluh enam orang. Semua orang itu adalah kepala puak.
1 Tawarikh 9:11
Konteks9:11 Azarya bin Hilkia bin Mesulam bin Zadok bin Merayot bin Ahitub, pemuka rumah Allah,
1 Tawarikh 11:10
Konteks1 Tawarikh 11:25
Konteks11:25 Sesungguhnya, di antara ketiga puluh orang itu ia paling dihormati, tetapi ia tidak dapat menyamai triwira. Dan Daud mengangkat dia mengepalai pengawalnya.
1 Tawarikh 12:23-24
Konteks1 Tawarikh 12:29-33
Konteks12:29 Dari bani Benyamin, k saudara-saudara sesuku Saul, ada tiga ribu orang; sampai pada waktu itu kebanyakan l dari mereka masih tetap patuh kepada keluarga Saul. 12:30 Dari bani Efraim dua puluh ribu delapan ratus orang pahlawan yang gagah perkasa, orang-orang yang kenamaan di antara puak-puak mereka. 12:31 Dari suku Manasye, suku yang setengah itu ada delapan belas ribu orang yang ditunjuk dengan disebut namanya untuk pergi mengangkat Daud menjadi raja. 12:32 Dari bani Isakhar orang-orang yang mempunyai pengertian tentang saat-saat yang baik 2 , sehingga mereka mengetahui apa yang harus diperbuat m orang Israel: dua ratus orang kepala dengan segala saudara sesukunya yang di bawah perintah mereka. 12:33 Dari Zebulon orang-orang yang sanggup berperang, yang pandai berperang dengan berbagai-bagai senjata: lima puluh ribu orang, yang siap memberi bantuan dengan tidak bercabang hati.
1 Tawarikh 15:17
Konteks15:17 Maka orang Lewi itu menyuruh berdiri Heman r bin Yoel; dan dari saudara-saudara sepuaknya: Asaf s bin Berekhya; dari bani Merari, t saudara-saudara sepuak mereka: Etan bin Kusaya;
1 Tawarikh 15:25
Konteks15:25 Maka Daud dan para tua-tua Israel dan para pemimpin pasukan seribu pergi untuk mengangkut tabut x perjanjian TUHAN itu dari rumah Obed-Edom dengan sukacita.
1 Tawarikh 19:12
Konteks19:12 Lalu berkatalah Yoab: "Jika orang Aram itu lebih kuat dari padaku, maka haruslah engkau menolong aku, tetapi jika bani Amon itu lebih kuat dari padamu, maka aku akan menolong engkau.
1 Tawarikh 21:30
Konteks21:30 tetapi Daud tidak berani pergi ke sana berhadapan dengan Allah untuk menanyakan petunjuk-Nya, sebab ia takut kepada pedang malaikat TUHAN itu.
1 Tawarikh 23:11
Konteks23:11 Yahat ialah kepala dan Ziza orang kedua, tetapi Yeush dan Beria tidak mempunyai banyak anak, maka mereka merupakan hanya satu puak dengan satu jabatan.
1 Tawarikh 24:5
Konteks24:5 Dan orang membagi-bagi mereka dengan membuang undi u tanpa mengadakan perbedaan, sebab ada "pemimpin-pemimpin kudus" dan "pemimpin-pemimpin Allah", baik di antara keturunan Eleazar maupun di antara keturunan Itamar.
1 Tawarikh 26:14
Konteks26:14 Undian untuk pintu timur b jatuh pada Selemya; selanjutnya mereka membuang undi bagi Zakharia, c anaknya, seorang penasihat yang berakal budi, lalu jatuhlah undiannya untuk pintu utara.
1 Tawarikh 27:4
Konteks27:4 Yang mengepalai rombongan bulan yang kedua ialah Dodai, t orang Ahohi, sedang pemimpin rombongannya yang berjumlah dua puluh empat ribu orang, adalah Miklot.
1 Tawarikh 27:7
Konteks27:7 Yang keempat untuk bulan yang keempat ialah Asael, v saudara Yoab, kemudian ia digantikan oleh Zebaja, anaknya, dan dalam rombongannya ada dua puluh empat ribu orang.
1 Tawarikh 27:10
Konteks27:10 Yang ketujuh untuk bulan yang ketujuh ialah Heles, y orang Peloni, dari bani Efraim, dan dalam rombongannya ada dua puluh empat ribu orang.
1 Tawarikh 27:14
Konteks27:14 Yang kesebelas untuk bulan yang kesebelas ialah Benaya, c orang Piraton, dari bani Efraim, dan dalam rombongannya ada dua puluh empat ribu orang.
1 Tawarikh 27:29
Konteks27:29 Yang mengawasi lembu sapi yang digembalakan di tanah Saron l ialah Sitrai, orang Saron; yang mengawasi lembu sapi di lembah-lembah ialah Safat bin Adlai.
[9:1] 1 Full Life : SELURUH ORANG ISRAEL.
Nas : 1Taw 9:1
Pasal 1Taw 9:1-44 memperhatikan seluruh masyarakat umat Allah (yaitu "seluruh Israel") setelah mereka kembali dari pembuangan di Babel, sambil menekankan kesinambungan mereka dengan Israel sebelum pembuangan (bd. pasal Neh 9:1-38). Ayat pertama ini memberikan alasan bagi tawanan mereka, sedangkan sisa pasal ini membahas "para imam, orang-orang Lewi dan para budak di Bait Allah" (ayat 1Taw 9:2) yang ditugaskan Allah untuk memulihkan tatanan penyembahan sejati yang telah hilang selama pembuangan.
[12:32] 2 Full Life : MEMPUNYAI PENGERTIAN TENTANG SAAT-SAAT YANG BAIK.
Nas : 1Taw 12:32
Menurut hikmat tertinggi Allah, Ia mempunyai musim dan saat untuk semua maksud-Nya dan untuk penggenapan semua janji-Nya (bd. Pengkh 3:1). Kita melihat ini dalam alam dan juga dalam kerajaan-Nya di mana ada saat-saat tertentu (Mazm 102:14) dan musim-musim perubahan (Yes 43:18-19) yang sangat penting bagi kesinambungan maksud penebusan-Nya.
- 1) Alkitab berkali-kali menyatakan bagaimana umat Allah berulang kali buta terhadap apa yang sedang atau akan dilakukan oleh-Nya. Israel secara keseluruhan buta dan tidak mengetahui ketika "sudah genap waktunya" dan Allah mengutus Anak-Nya menjadi Mesias mereka. Demikian pula, terlalu sering gereja tidak tahu atau tidak memahami kapan Allah sedang menggenapi aspek tertentu dari maksud-Nya.
- 2) Orang-orang Isakhar disebutkan secara khusus di dalam Alkitab karena, di antara kedua belas suku Israel, merekalah yang memahami saat-saat yang baik dan mengetahui apa yang sedang dilaksanakan Allah ketika menetapkan Daud atas takhta sebagai orang yang diurapi oleh-Nya. Memahami masa-masa dan musim-musim Allah adalah penting supaya bekerja sama dengan Allah dalam tindakan yang mempunyai maksud tertentu serta merangkul atau memelihara penglihatan yang diberi Allah pada masa-masa perubahan.